Frank in stukjes

verhalen uit het theater

  


De wording van de wording 1/3

1. Een vastloper

Op een zonovergoten zondagmiddag in mei sta ik na afloop van een voorstelling na te praten. We zijn zojuist begonnen aan de tour van de voorstelling van Geen Bereik en Sporen. Vandaag spelen we in Hilversum en ik ben blij verrast drie oude toneelvrienden te zien. Met deze jongens heb ik vroeger veel theateravonturen beleefd. Een voorstellingen op locatie, een succesvol toerende eenakter, reguliere zaalproducties…


We hebben elkaar al een eeuwigheid niet gezien. We proosten op het weerzien en kletsen honderduit. Hoe het gaat, wat ze van de voorstelling vonden. Alles komt langs, behalve dat ik halverwege het schrijven van een toneelstuk ben vastgelopen.

 

Ik werk aan mijn nieuwe toneelstuk De Wording van Rem Grint. Het stuk is geïnspireerd op de cultklassieker Groundhog Day (VS 1993) van Harold Ramis. In deze filmkomedie wordt Bill Murray als de chagrijnige weerman Phil met veel tegenzin naar een het dorpje Punxsutawney gestuurd om verslag te doen van een jaarlijkse traditie. Tijdens een feestelijke bijeenkomst voorspelt een bosmarmot hoe lang de winter nog zal aanhouden. Een sneeuwstorm verhindert dat weerman Phil ’s avonds naar huis kan. Om vervolgens elke morgen op dezelfde dag wakker te worden. Hij zit gevangen in een loop. Danny Rubin, de schrijver van Groundhog Day, zegt in een interview: “Wiens leven is geen opeenvolging van dagen? Wie loopt er nou nooit eens vast? I had found a way to portray eternity not as a straight line, but as a circle.”

 

Groundhog Day is een vermakelijke komedie met één bezwaar: behalve hoofdpersoon Phil ontwikkelt zich geen enkel personage. Allen zijn flat characters, zetstukken ten dienste van de ontwikkeling van een chagrijnige weerman. De film bracht behalve inspiratie ook een uitdaging: ik wilde het verhaal van Rem Grint die in een loop terecht komt zo schrijven dat alle personages een ontwikkeling doormaken.

En nu heb ik een vastloper. Na een klein jaar knutselen aan het stuk in wording zit ik in dezelfde val als waarop mijn kritiek op Groundhog Day gestoeld is: ook bij mij ‘bewegen’ de overige personages niet.

 

We staan nog steeds op het terras van het kleine theater in Hilversum. Ik raap alle moed bij elkaar. Gezien mijn achting voor deze twee acteurs / regisseurs besluit ik ze om raad te vragen. Peter Zuurveld komt met de simpele en gouden tip: doe één stap terug en ga de karakters van de personages beschrijven. Normaal is dat voorwerk, bij mij wordt dit verdieping halverwege.

 

De volgende ochtend stuurt Peter me een handleiding voor karakterbeschrijvingen van de schrijverscursus van Ger Beukenkamp. Ik neem tijdelijk afscheid van de tekst en ga aan de slag met het beschrijven van de personages: hoe oud ze zijn, wat ze doen voor de kost, hobby’s, hoe hun jeugd was, ouders, hun grootste geheim... Al snel heb ik de vier overige karakters in anderhalf A4 geschilderd. Nu weet ik wat hen drijft en wat hun grootste angst is. Ik weet wat mijn personages willen en dus weet ik ook hoe ik weerstand kan verzinnen zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Rem Grint loopt weer.

 

De Wording van Rem Grint

geschreven en geregisseerd door Frank Roumen

zaterdag 11 december 11.30 uur & 14.00 uur, 25 bezoekers / 1,5 m

zondag 12 december 11.30 & 14.00 uur, 25 bezoekers/1,5 m

reprise a.s. voorjaar

Polanentheater Amsterdam

Polanenstraat 174 -1013 WC Amsterdam

www.tt-theater.nl/programma